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[WT논평] Competition will encourage innovation

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입력 : 2017-05-31 09:34:36 수정 : 2017-05-31 09:34:36

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A century ago dealers in horses and manufacturers of buggies and buggy whips took a sad story to the politicians: The newfangled manufacturers of horseless carriages are driving them out of business. Somebody has to do something.

For years their customers had stepped into the street, dodging the deposits of horse manure and mud, to hail a taxicab and now noisy contraptions spitting smoke and noise were taking their customers. Life was not fair.

The politicians, try as they might, had no workable answer. The automobile was here to stay, in any color a customer could choose. Horses inevitably gave way, as did the buggy, and soon even the buggy-whip factories either closed or discovered something else to manufacture.

Now the “legacy” taxicab industry is in similar straits, and lobbies, as the manufacturers of buggies once lobbied, for someone to do something about the ride-hailing Uber and Lyft.

Wisely, for the sake of public convenience, free markets and competition, the Maryland Public Service Commission has decided against subjecting drivers for Uber and Lyft to fingerprint-based background checks, a cumbersome and time-consuming procedure that threatened to drive the upstart transportation services out of the state. With them would have gone the jobs of hundreds of drivers across the state.

Uber and Lyft vowed to pull out of Maryland if the fingerprint requirements were imposed, as it had in Austin, Texas, last year after a similar rule was put in place.

Competition will encourage innovation and the taxicab companies will no doubt find ways to compete. When they do, everybody wins. That’s the rough genius of capitalism.

마차 산업의 전철을 밟는 택시 산업

1세기 전 말 거래업자들과 마차 및 마차 채찍 제조업자들은 딱한 사연을 정치인들에게 들고 갔다. 새로 유행한 말 없는 객차 제조업자들이 그들을 사업에서 몰아내고 있다. 누군가 무슨 조치를 취해야 한다.

여러 해 동안 그들의 고객들은 도로 안으로 걸어 들어가 말의 배설물과 진흙 구덩이를 피해가면서 마차를 불렀는데 지금은 연기와 소음을 내뿜는 시끄러운 장치가 그들의 고객을 빼앗고 있었다. 인생이 공평하지 못했다.

정치인들이 아무리 애를 써 보아도 실행 가능한 해답이 없었다. 고객이 어떤 색깔이라도 택할 수 있는 자동차는 우리 생활의 일부가 되었다. 마차가 그랬던 것처럼 말은 불가피하게 밀려났고, 오래잖아 마차 채찍 공장들 역시 문을 닫거나 무언가 다른 제조품을 찾아냈다.

이제 ‘유물’ 택시 산업이 비슷한 곤경에 처했고 마차 제조업자들이 과거에 로비를 했던 것처럼 누군가 라이드 헤일링 방식의 우버 및 리프트에 관해 무슨 조치를 취하라고 로비를 하고 있다.

대중의 편의와 자유시장 및 경쟁을 위해서 매릴랜드 공공봉사위원회는 우버 및 리프트 운전기사들이 지문 기반의 신원 조사를 받는 데 반대하기로 현명하게 결정했다. 번거롭고 시간이 걸리는 이 절차는 이 신흥 교통 서비스를 매릴랜드주에서 몰아내려고 위협했다. 이 서비스와 더불어 주 전역에서 운전기사 수백명의 일자리가 사라지게 된다.

만약 지문 의무 사항이 부과될 경우, 지난해 비슷한 법령이 시행된 뒤 텍사스 오스틴에서 그랬던 것처럼 매릴랜드에서 철수할 것이라고 우버와 리프트는 공약했다.

경쟁은 기술혁신을 고무하고 택시 회사들은 경쟁 방법을 틀림없이 찾을 것이다. 그들이 찾아낼 때 모든 사람이 승리하게 된다. 그것이 자본주의가 대충 발휘하는 천재성이다.

역주=오성환 외신전문위원 suhwo@segye.com

△newfangled: 신식의, 최신유행의 △hail: 택시 등을 부르다 △deposit: 침전물

△try as they might: 그들이 아무리 애를 써도 △strait:곤경

△ride-hailing: 전화나 스마트폰 앱 등을 이용해서 택시를 직접 불러 이용할 수 있는 새로운 형태의 교통수단 △upstart: 신흥, 졸부

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